Space: NASA waarschuwt dat een enorme asteroïde de aarde kan raken op Valentijnsdag 2046

Zal een gigantische asteroïde in 2046 op de aarde botsen? Het gevaar is reëel volgens NASA.

Een grote kiezelsteen ter grootte van een handbalveld kan over iets meer dan 20 jaar de grond raken. Op dit moment is dit echter nog niet zeker NASA Volgt nauwgezet het pad 50 meter asteroïde Het zou ergens op onze planeet terecht kunnen komen op 14 februari 2046.

Het object, gedoopt in 2023, werd nauwelijks DW ontdekt ‘kleine kans’ om ons te bereiken, maar nog steeds zeer serieus genomen door astronomen. De asteroïde staat al bovenaan de lijst “kwetsbaar”. Europees Ruimteagentschap. Het wordt beoordeeld op niveau 1 van de zogenaamde schaal van Turijn, die het risico van inslagen van asteroïden en kometen rangschikt.

Lees ook:
Meteoriet treft hun schip: Drie astronauten van het International Space Station zijn gestrand in de ruimte

Waar zou hij kunnen landen?

Eerste verslagen van NASA beoordelen de kansen op ontmoetingen met Land tot 1 op 625, maar dit kan veranderen: “Vaak, wanneer nieuwe objecten worden ontdekt, zijn er enkele weken aan gegevens nodig om de onzekerheid te verminderen en hun banen voor de komende jaren nauwkeurig te voorspellen.”Legt het Amerikaanse ruimtevaartagentschap uit. Op dit moment draait 2023 DW 271 dagen in een baan om de zon met een snelheid van 89.000 km / u en vliegt meer dan 17,9 miljoen km van de aarde, details NASA.

Maar waar zou deze asteroïde kunnen landen als hij op ons zou neerstorten? Een Italiaanse astronoom, Piero Ciccoli, publiceerde voorlopige schattingen. Volgens hem heeft de asteroïde een kans van 1 op 400 om in de baan te vallen die in de onderstaande tweet is getekend.

#2023DW. Met nog maar drie dagen te gaan in Boogschutter, heb ik ontdekt dat er een kans van 1 op 400 is om indruk te maken op 4 februari. 14, 2046 (JPL 1/770). Deze mogelijkheid zal binnenkort zeker worden uitgesloten, maar als oefening heb ik berekend waar de asteroïde zou kunnen vallen als deze mogelijkheid zich zou voordoen. pic.twitter.com/ldlSYJMvMz