NASA zegt dat asteroïde Bennu zeer weinig kans heeft om de aarde te bereiken tegen 2300

instellenOntdekt in 1999 en met een diameter van 500 meter, is het een van de twee bekende asteroïden in ons zonnestelsel die het grootste gevaar vormen voor de aarde.

Artikel door

gepubliceerd

leestijd : 1 minuut.

NASA zei woensdag (11 augustus) dat de asteroïde Bennu in het jaar 2135 heel dicht bij de aarde zal passeren, slechts de helft van de afstand van onze planeet tot de maan. Het Amerikaanse ruimteagentschap maakte van de gelegenheid gebruik om nieuwe gegevens te onthullen dat de kans op een volgende impact, tegen het jaar 2300, klein blijft.

Ontdekt in 1999 en met een diameter van 500 meter, is Bennu volgens NASA een van de twee bekende asteroïden in ons zonnestelsel die het grootste gevaar vormen voor de aarde. De Osiris-Rex-sonde bracht twee jaar in een baan rond Bennu door. Ik verliet het afgelopen mei om monsters terug te brengen die zijn verzameld tijdens een paar seconden contact met de aarde, die de aarde in 2023 zullen bereiken. De missie heeft het mogelijk gemaakt om de asteroïde nauwkeuriger te bestuderen en de voorspellingen over zijn toekomst aanzienlijk te verbeteren. een pad. Wetenschappers concludeerden dat tegen het jaar 2300 de kans om de aarde te raken slechts 0,057% was.

Waarom weten we het niet 100% zeker? In september 2135 zal Bennu dicht bij de aarde passeren. Dit geeft hem de kans om de zogenaamde “zwaartekracht sleutelgat” : een gebied dat het pad van de asteroïde enigszins zou veranderen, vanwege het zwaartekrachteffect van onze planeet, en het dus op een toekomstige ramkoers zou plaatsen.

READ  NASA kondigt een ongekende ontdekking aan: een "superzwaar" zwart gat, het resultaat van de botsing van drie sterrenstelsels