Caribe Magazine

Carib Magazine is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Gezondheid | Vroeg opstaan ​​helpt je om voor je mentale gezondheid te zorgen

(ETX Studio) – Volgens een Amerikaans onderzoek kan een uur eerder opstaan ​​dan normaal het risico op depressie met 23% verminderen.

De wereld is van hen die vroeg opstaan. Dit gezegde geldt ook voor geestelijke gezondheid. Een uur eerder opstaan ​​kan het risico op depressie met 23% verminderen, blijkt uit een onderzoek van de University of Colorado in Boulder en het Broad Institute en gepubliceerd op de site. Gamma Psychiatrie.

Er wordt gezegd dat slaap en stemming een sterke relatie hebben. Al in 2018 toonde een onderzoek van Dr. Vetter aan dat “vroege vogels” tot 27% minder kans hadden om binnen vier jaar een depressie te ontwikkelen. In deze nieuwe studie gebruikten onderzoekers de resultaten van 840.000 mensen.

Slaap zit in onze genen

Zullen er natuurlijk mensen zijn die vroeg op willen staan ​​en anderen die laat opstaan? Ja, zeggen de onderzoekers. Ons vermogen om vroeg (of laat) wakker te worden, hangt gedeeltelijk af van onze genen.

Voor deze nieuwe studie keken de wetenschappers naar de evaluatie van de genetische gegevens van 840.000 mensen. Daarvan droegen 85.000 de slaaptrackers gedurende 7 dagen en hadden 250.000 vragenlijsten ingevuld over hun slaapvoorkeuren. Mensen gaan gemiddeld om 23.00 uur naar bed, worden om 6.00 uur wakker en vallen halverwege de slaap om 3.00 uur in slaap.

De onderzoekers koppelden deze voorlopige bevindingen vervolgens aan een ander monster dat genetische informatie, medische dossiers en onderzoeken naar de diagnose van depressieve stoornissen bevat, allemaal zonder hun identiteit te onthullen. En zo kwamen ze tot de conclusie dat mensen die genetisch voorbestemd zijn om ‘vroeg op te staan’ een lager risico op depressie hebben.

READ  Zullen muonen leiden tot nieuwe deeltjesfysica?

Het is beter om vroeg naar bed te gaan

Elk uur gewonnen tijdens de slaap (mid-slaap) zou het risico op depressie met 23% verminderen. Als een persoon, die gewoonlijk om één uur ‘s nachts slaapt, midden in de nacht naar bed gaat en even lang slaapt, kan hij zijn risico met 23% verminderen; Als ze om 23.00 uur naar bed gaan, kunnen ze het met ongeveer 40% verminderen. Dan hoef je niet meer te slapen.

Daarom moedigen onderzoekers ‘vroeg’ slapen aan en geven ze enkele tips voor een goede nachtrust. ‘Maak je dagen helder en nachten donker. Drink je ochtendkoffie op de veranda. Loop of fiets naar je werk als je kunt, en zet ‘s avonds de elektronica uit.’

Louis Tardy