Caribe Magazine

Carib Magazine is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Ademhalingsoefening om de bloeddruk te verlagen

Ademhalingsoefening om de bloeddruk te verlagen

primair

  • Deze oefening, ontwikkeld in de jaren 80, kan thuis, voor de tv, in vijf minuten worden geoefend.
  • Het is effectiever dan actief wandelen en sommige aerobe oefeningen, en de resultaten zijn vergelijkbaar met die van antihypertensiva.

Volgens Public Health France treft hoge bloeddruk (HTA) meer dan een derde van de Fransen, van wie de helft niet op de hoogte is van hun toestand en daarom geen behandeling krijgt. Hoge bloeddruk kan echter ernstige gevolgen hebben. Hoge bloeddruk op de wanden van de slagaders kan ervoor zorgen dat ze verharden en vroegtijdige veroudering veroorzaken, waardoor ze een hoog risico lopen op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, met name een hartinfarct, beroerte en nierfalen.

Om de bloeddruk te verlagen, zijn er een aantal behandelingen die anders werken voor hoge bloeddruk. Ook is het aan te raden om aandacht te besteden aan je voeding en lichamelijke activiteit.

Volgens een studie gepubliceerd in Tijdschrift van de American Heart AssociationDe ademhalingsoefening die ‘krachttraining van de eetlustspier’ wordt genoemd, kan de bloeddruk verlagen door deze vijf minuten per dag te doen. Volgens de auteurs van het onderzoek waren de resultaten even overtuigend, zo niet meer, dan aerobe oefeningen of medicatie.

“We weten dat er veel levensstijlstrategieën zijn die mensen kunnen helpen hun cardiovasculaire gezondheid te behouden naarmate ze ouder worden. Maar de waarheid is dat ze veel tijd en moeite vergen, en duur en moeilijk te implementeren kunnen zijn. En ze kunnen voor sommige mensen worden geïmplementeerd “ zegt Daniel Craighead, auteur van het werk. Het voordeel van deze oefening, zegt hij, is het vermogen om “Gemaakt in vijf minuten, thuis, terwijl je tv kijkt“.

READ  Zo’n twintig landen, waaronder Frankrijk, roepen op tot een verdrievoudiging van de nucleaire capaciteit wereldwijd tegen 2050.

Aanzienlijk lagere systolische bloeddruk

Deze oefening, die in de jaren tachtig werd ontwikkeld om patiënten met een acute luchtwegaandoening te helpen het middenrif en andere inademingsspieren te versterken, omvat het krachtig inademen via een draagbaar apparaat dat weerstand biedt.

Aanvankelijk adviseerden artsen bij het voorschrijven van deze techniek voor luchtwegaandoeningen een regime met lage weerstand van 30 minuten per dag. Professor Craighead en collega’s onderzoeken nu of een sneller regime (30 krachtige inhalaties per dag, 6 dagen per week) ook het cardiovasculaire, cognitieve en fysieke functioneren kan verbeteren.

Om erachter te komen, rekruteerden ze 36 gezonde volwassenen van 50 tot 79 jaar met een systolische bloeddruk boven normaal (120 mm Hg of hoger). De helft van hen volgde een zes weken durend trainingsprogramma met hoge weerstand, terwijl de andere helft een placebo-dieet met lage weerstand volgde.

De resultaten toonden aan dat de systolische bloeddruk in de eerste groep met gemiddeld 9 punten daalde, een grotere verlaging dan die bereikt door 30 minuten per dag, vijf dagen per week te wandelen. Deze afname is ook consistent met het effect van sommige antihypertensiva. Bovendien behield de groep het grootste deel van deze verbetering, zelfs nadat ze waren gestopt met sporten.

Aanbevolen oefeningen voor postmenopauzale vrouwen

Een ander voordeel dat in deze groep werd waargenomen: een verbetering van 45% in de endotheliale vasculaire functie, het vermogen van arteriolen om te verwijden bij stimulatie en een significante toename van de stikstofmonoxidespiegels, wat essentieel is voor arteriële dilatatie en het voorkomen van plaquevorming. Ten slotte namen markers van ontsteking en oxidatieve stress significant af na ademhalingsoefeningen, die door bijna 95% van de proefpersonen werden volgehouden.

READ  U kunt deze symptomen herkennen bij het kammen van uw haar

Spierkrachttraining voor eetlust kan vooral gunstig zijn bij postmenopauzale vrouwen, omdat aërobe trainingsprogramma’s niet altijd effectief zijn in het verlagen van de bloeddruk. “Als aërobe oefening deze belangrijke maatstaf voor cardiovasculaire gezondheid bij postmenopauzale vrouwen niet verbetert, hebben ze een andere levensstijlinterventie nodig die dat wel zou doen.” Dit is de oefening “zou het geval kunnen zijn”Professor Craighead besluit.