Caribe Magazine

Carib Magazine is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Top 10 voedingsmiddelen met de beste voedingswaarde – Ouest-France avondeditie

Een studie uitgevoerd door Koreaanse onderzoekers heeft een classificatie van interessante voedingsmiddelen bereikt, zowel in termen van energieverbruik als de voedingsstoffen die het menselijk lichaam nodig heeft. Hier zijn de top tien voedingsmiddelen die zijn gecategoriseerd op basis van hun voedingswaarde.

Elke dag, afhankelijk van fysieke activiteit, heeft het menselijk lichaam calorieën nodig. We hebben het vaak over caloriebehoeften, maar we meten ze feitelijk in kilocalorieën (of 1.000 calorieën).

Voor vrouwen varieert de dagelijkse behoefte tussen 1800 calorieën voor matige activiteit (minder dan 30 minuten per dag) en 2000 calorieën voor intensieve activiteit (meer dan een uur per dag). Bij mannen zijn de vereisten groter, met 2.100 calorieën voor matige activiteit en 2.500 tot 2.700 calorieën voor intensieve activiteit.

Dit is duidelijk gemiddeld en de behoeften variëren afhankelijk van leeftijd, gewicht of lengte. Als de calorie-inname te laag is, zal het lichaam vertrouwen op zijn reserves, wat zal leiden tot gewichtsverlies. Integendeel, als de geconsumeerde calorieën groter zijn dan de behoeften van het lichaam, slaat het lichaam het teveel op, wat vaak tot gewichtstoename leidt.

Om gezond te blijven, is het belangrijk om een ​​dieet te kiezen dat bij je past. Er is geen voedsel aanwezig dat alle noodzakelijke voedingsstoffen kan leveren zonder onze dagelijkse behoeften te overschrijden.

Een compromis tussen calorieën en voedingsstoffen

Aan de andere kant is het mogelijk om op een evenwichtige manier voedzaam voedsel te eten. Je moet voedingsmiddelen vinden die voldoende calorieën bevatten, maar ook rijk zijn aan voedingsstoffen die essentieel zijn voor het functioneren van het lichaam.

READ  Golf en deeltje, twee kanten van dezelfde materie

Eten in een fastfoodrestaurant levert bijvoorbeeld meer dan voldoende calorieën op, maar levert meestal geen voedingsstoffen op. We hebben het over ‘volle’ calorieën voor mensen die rijk zijn aan voedingsstoffen, en ‘lege’ calorieën voor mensen zonder essentiële voedingsstoffen.

Een voedingsmiddel met een score van 100 voldoet dus waarschijnlijk aan, zonder uw dagelijkse voedingsbehoeften te overschrijden. Het is duidelijk dat voedsel niet alleen gegeten mag worden, de begeleiding zal in andere dagelijkse behoeften voorzien.

In 2015 bestudeerden Koreaanse wetenschappers meer dan 1.000 soorten voedsel, gaven ze een voedingsscore volgens dit principe en publiceerden hun resultaten in het wetenschappelijke tijdschrift. PLoS één. Hier zijn de top 10 op hun lijst:

10. Vivano

Snapper is een zeer gezonde vis. (Foto: Archief Quest France)

Het bevat weinig vet en wordt beschouwd als magere vis. Meestal te vinden in tropische wateren, levert snapper 100 calorieën per 100 gram.

9. Bietenbladeren

Bietenbladeren, negende in de ranglijst. (Afbeelding: Pixabay)

Bietenbladeren zijn rijk aan calcium, ijzer, vitamine K en B en worden als zeer voedzaam voedsel beschouwd, aangezien ze 22 calorieën per 100 gram bevatten en een grote verscheidenheid aan voedingsstoffen.

8. Varkensvet

Varkensvet wordt voornamelijk aangetroffen in B-vitamines en mineralen. Het is met name gezonder dan lamsvlees of rundvlees. Het levert 632 calorieën per 100 gram.

7. Snijbiet

Snijbiet is een caloriearm, voedselrijk voedsel. (Foto: Philip Wageser / Reuters)

Snijbiet wordt voornamelijk geproduceerd in Zwitserland en Frankrijk en is een groente die van de lente tot de herfst wordt aangetroffen. Het maakt deel uit van de bietenfamilie en is een zeer zeldzame voedingsbron tegen betaling, plantaardige pigmenten die een paarse tint geven. Deze kleurstoffen hebben met name antioxiderende eigenschappen. Snijbiet levert 19 calorieën per 100 gram.

READ  Een met Covid-19 gevaccineerd koppel stierf een minuut na elkaar in de Verenigde Staten

6. Pompoenpitten

Pompoenpitten bevatten veel calorieën. (Afbeelding: Wikimedia Commons)

Pompoenpitten zijn een van de rijkste plantaardige bronnen van ijzer en mangaan, een essentieel sporenelement. Deze zaden bevatten ook een aanzienlijke hoeveelheid calorieën, namelijk 559 kcal per 100 gram.

5. Chia-zaden

Met 486 calorieën per 100 gram leveren chiazaadjes veel calorieën. Maar het bevat ook veel voedingsvezels, of met name eiwitten.

4. Sunblocks

Deze platvis is een goede bron van vitamine B1, een essentiële voedingsstof voor het menselijk lichaam. Met slechts 70 calorieën per 100 gram is tongschar ook een van de magere vissen.

3. Zeebaars

Zeebaars, of roodbaars, is ook een magere vis, maar heeft een belangrijke voedingsbijdrage. (Afbeelding: Wikimedia Commons)

De rode vis, of zeebaars, is een vis die voorkomt in de diepe wateren van de Atlantische Oceaan. Een vis rijk aan eiwitten en arm aan verzadigd vet 79 calorieën per 100 gram.

2. Chermoya-appel of custardappel

Cherimoya, tweede in de ranglijst. (Foto: Fotolia)

Cherimoya, custardappel, Cherimoya, wat de naam ook mag zijn, dit kleine fruit dat lijkt op appel en kaneel is uitstekend voedsel. Met 75 calorieën per 100 gram levert het suiker, vitamine A, C, B1, B2 en kalium.

1. Amandelen

Amandelen zijn erg vet, maar bevatten veel voedingsstoffen. (Foto: Fotolia)

Van amandelen is bekend dat ze goed zijn voor de gezondheid. Het is rijk aan vetzuren, bevordert de cardiovasculaire gezondheid en helpt bij het bestrijden van diabetes. Wees gewaarschuwd, de calorieën die ze eten zijn erg belangrijk, met 579 calorieën per 100 gram.