Caribe Magazine

Carib Magazine is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Is de glycemische index een goed teken?

primair

  • Diëten met alleen voedingsmiddelen met een lage glycemische index lijkt niet tot gewichtsverlies te leiden.
  • Dit type dieet is goed tegen kanker omdat het leidt tot meer vezels.
  • Het volgen van zo’n dieet is goed voor je gezondheid, maar het is niet genoeg om alle ziekten uit te roeien.

Suiker wordt vaak genoemd als verantwoordelijk voor veel gezondheidsproblemen, die op hun beurt leiden tot obesitas, diabetes, kanker en zelfs hart- en vaatziekten. Als reactie hierop zijn diëten ontwikkeld die gericht zijn op het verminderen van de suikerinname. Daaronder is de glycemische index, die bedoeld is om het effect van voedsel op de bloedsuikerspiegel en dus op de bloedsuikerspiegel te meten. Dan is het mogelijk om de systemen te sturen. Maar zoals gezegd GesprekDe wetenschappelijke literatuur is echter meer verdeeld over de werkelijke effecten ervan.

tegenstrijdige studies

Het concept van de glycemische index werd in de jaren tachtig geboren door twee voedingswetenschappers, David Jenkins en Tom Wolfe. Dit stelt u in staat om binnen twee uur na het eten ervan een overzicht te hebben van het vermogen van een voedingsmiddel om de bloedsuikerspiegel te verbeteren. Om het compleet te maken en een indicator te bieden die dicht bij de werkelijkheid moet liggen, is het concept van glycemische belasting toegevoegd, dat rekening houdt met het koolhydraatgehalte van voedingsmiddelen. Dit helpt voorkomen dat voedingsmiddelen met een hoge glycemische index maar weinig koolhydraten worden beschouwd als te vermijden voedingsmiddelen als ze weinig effect hebben op de bloedsuikerspiegel – of overmatige consumptie.

Verschillende onderzoeken hebben naar deze indicator gekeken om de effecten op gewichtsverlies te meten. In 2012 werd het onderzoek gepubliceerd in Voedingsdagboek Er is gesuggereerd dat dit een groter gewichtsverlies van 3-4 kg mogelijk maakt in vergelijking met een dieet dat gericht is op het verminderen van de energie-inname, porties of vetten. In 2011 werden achtereenvolgens nog twee onderzoeken gepubliceerd in Tijdschrift van het American College of Nutrition En in 2014 in Tijdschrift van de Academie voor Voeding en Diëtetiek, ontdekte dat een dieet volgens de glycemische index het buikvet verminderde bij patiënten met diabetes.

READ  Hittegolf: wees voorzichtig, sommige medicijnen moeten worden vermeden tijdens warm weer

Glycemische index onderdrukt honger niet

Buiten deze onderzoeken, en enkele andere, heeft het meeste onderzoek geen verband gevonden tussen de glycemische index en de lagere body mass index (BMI). We kunnen nota nemen van een studie gepubliceerd in 2008 in American Journal of Clinical Nutrition Zo werd geconcludeerd dat de glycemische index niet kon worden gekoppeld aan gewichtsverlies. Gepubliceerd in 2014 inEuropees tijdschrift voor klinische voeding Deze indicator verminderde het risico op diabetes type 2 niet en ander onderzoek gepubliceerd in Zelfde recensie in 2014 Hij kon geen verband leggen tussen deze indicator en een verlaagd cardiovasculair risico.

Als al deze onderzoeken tegenstrijdig lijken, blijkt dat het onmogelijk is om met zekerheid te zeggen dat de glycemische index gewichtsverlies mogelijk maakt. Dit kan worden verklaard door het feit dat dit laatste het honger- of verzadigingsgevoel niet wegneemt, concludeerde een in september 2018 in het tijdschrift gepubliceerde studie. voedingsstoffen. Voedingsmiddelen met een lage glycemische index resulteren in een slechte respons op insuline, die de bloedsuikerspiegel reguleert, terwijl de niveaus van ghreline, het hongerhormoon, onveranderd blijven.

Goed tegen kanker

Met betrekking tot diabetes type 2, onderzoeken, zoals die in 2007 in 2007 gamma-netwerkvond een positieve associatie tussen voedingsmiddelen met een lagere glycemische index en een lager risico op ziekte. Dit zou in feite het resultaat zijn van het combineren van een dieet met een lage glycemische index, veel vezels en weinig koolhydraten, wat het meest effectief is, concludeerde een onderzoek uit 2008 van American Journal of Clinical Nutrition.

Voor de cardiovasculaire gezondheid lijkt een dieet met voedingsmiddelen met een lage glycemische index geen significante effecten te hebben, zoals bevestigd door onderzoek uit 2018 en gepresenteerd in het tijdschrift. voedingsstoffen. Over het onderwerp kanker, een studie gepubliceerd in 2015 in het tijdschrift Kanker oorzaken en controle Het vond een licht verhoogd risico voor mensen die een dieet volgden met producten met een hoge glycemische index, vooral voor darmkanker. Dit komt vooral door de aanwezigheid van vezels. Daarom zal het eten van producten met een lage glycemische index enigszins beschermend zijn, vooral voor kankers van het spijsverteringsstelsel.

READ  Hoe beïnvloeden natuurwetten de fysieke wereld?

Volg een gezond dieet

Concluderend, hoewel de gegevens alle kanten opgaan, klinkt het eten van een dieet met een lage glycemische index goed voor je. Het is misschien niet voldoende om alle ziekten te voorkomen, maar het kan nuttig zijn om er rekening mee te houden. Dit leidt met name tot het consumeren van meer vezels en het verminderen van het aandeel van voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten.