Caribe Magazine

Carib Magazine is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Deze 7 eenvoudige leefgewoonten verminderen het risico op dementie bij vrouwen

Deze 7 eenvoudige leefgewoonten verminderen het risico op dementie bij vrouwen

Onderzoekers zeggen dat vrouwen hun risico op het ontwikkelen van de ziekte kunnen verminderen door zeven gezonde levensstijlgewoonten aan te nemen. Deze dagelijkse gewoonten omvatten lichaamsbeweging, een uitgebalanceerd dieet en het handhaven van een gezonde bloeddruk.

Een nieuwe studie, deze week gepresenteerd op de 75e jaarlijkse bijeenkomst van de American Academy of Neurology, toont aan dat vrouwen die zeven gezonde gewoonten aannemen, hun risico op dementie kunnen verminderen.
In hun studie volgden de onderzoekers 13.720 vrouwen gedurende 20 jaar om hun risico op het ontwikkelen van dementie te analyseren. Ze beoordeelden Medicare-claims aan het einde van het onderzoek om te bepalen bij wie de diagnose was gesteld.

De vrouwen kregen een score voor zeven gezondheidsfactoren, waarbij nul overeenkomt met “slecht” en 7 met “uitstekend”. De gemiddelde score aan het begin van het onderzoek was 4,3. Na 10 jaar follow-up was het 4,2.
20 jaar later werd bij 1.771 vrouwen de diagnose dementie gesteld. Na correctie voor factoren zoals leeftijd en opleiding, ontdekten de onderzoekers dat voor elke verhoging van één punt in de algemene score het risico op dementie van de deelnemers met 6% afnam. Een beperking van de studie is dat de onderzoekers geen informatie kregen om te zien hoe veranderingen in gezonde gewoonten, zoals stoppen met roken, het risico op dementie beïnvloedden.

7 gezonde leefgewoonten

In hun studie gebruikten de onderzoekers de levensstijlgewoonten “Life’s Simple 7” van de American Heart Association.

Deze zeven factoren zijn:

Aktief zijn
Eet beter
Zorg voor een gezond gewicht
Niet roken
Zorg voor een gezonde bloeddruk
Cholesterolcontrole
U heeft een lage bloedsuikerspiegel

READ  Er wordt aangenomen dat enkele duizenden walvissen zijn gestorven als gevolg van de hittegolf in de oceaan

Het goede nieuws is dat dit geen alles-of-niets-situatie is. Je hoeft niet de gezondste persoon te zijn. Ook als vrouwen het op één of twee vlakken goed doen, hebben ze er baat bij. Elke verbetering leidt tot een geleidelijke verbetering van de gezondheid op de lange termijn. Als je je gewoontes verandert, pluk je daar de gezondheidsvoordelen van. Hoe sneller u deze wijzigingen doorvoert, hoe sneller. Hoe langer je vasthoudt aan je nieuwe gewoonten, hoe beter. Het doel is om een ​​gemakkelijke manier te vinden om uw gezondheid bij te houden.

Wat is dementie?

Dementie is een veralgemeende achteruitgang van cognitieve vaardigheden, die gewoonlijk het kortetermijngeheugen (nieuwe informatie leren/herinneren) en andere (of meer) cognitieve vaardigheden aantasten, zoals verminderde executieve vaardigheden (organisatie, besluitvorming), taal of visueel-ruimtelijke vaardigheden . Bij dementie hebben deze achteruitgang meestal invloed op het vermogen van de persoon om volledig onafhankelijk te zijn (dwz ze kunnen moeite hebben met geld of medicijnen om te gaan, moeite hebben met autorijden, enz.).

Vrouwen vormen ongeveer tweederde van de mensen met dementie, waaronder de ziekte van Alzheimer. Een van de redenen is dat vrouwen langer leven dan mannen en dat dementie meestal pas na de leeftijd van 80 jaar optreedt. Andere mogelijke verklaringen zijn:

Een hoger opleidingsniveau wordt in verband gebracht met minder dementie. Veel oudere vrouwen hebben tegenwoordig niet dezelfde onderwijskansen als mannen.

Dementie is gekoppeld aan depressie, en vrouwen lijden meer aan depressies dan mannen

Mensen die sporten hebben minder kans op dementie en vrouwen bewegen minder dan mannen.

Wanneer vrouwen dementie krijgen, gaat hun achteruitgang sneller dan die van mannen. Ze kunnen dus worden getroffen door een ernstiger ziekte. Dementie treedt op wanneer zenuwcellen in de hersenen niet meer werken of geen interactie meer hebben met andere hersencellen. Iedereen verliest neuronen naarmate ze ouder worden, maar mensen met dementie ervaren een nog groter verlies. Hoewel veel 85-plussers dementie krijgen, wordt het niet als een normaal onderdeel van het ouder worden beschouwd.

READ  Meer informatie over de kwantumcomputer van Google

Soorten en symptomen van dementie

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, maar het is niet de enige.

Hier zijn enkele andere vormen van dementie:

Frontotemporale dementie
Lewy body dementie
Vasculaire dementie.
Sommige mensen hebben een combinatie van twee of meer vormen van dementie.

Tekenen en symptomen van dementie zijn:

Geheugenverlies, slecht beoordelingsvermogen en verwarring.
Moeite met spreken, begrijpen, ideeën uiten of lezen en schrijven.
– Dwalen en de weg kwijtraken in een bekende buurt.
Moeite met verantwoord omgaan met geld en het betalen van rekeningen.
Vragen herhalen.
Gebruik ongebruikelijke woorden om te verwijzen naar alledaagse dingen.
Neem meer tijd om uw gebruikelijke dagelijkse taken uit te voeren.
Verlies van interesse in normale dagelijkse activiteiten of gebeurtenissen.
Hallucinaties, wanen of paranoia.
Impulsief handelen.
Verlies van evenwicht en moeite met bewegen

Experts zeggen dat het belangrijk is om te weten wanneer de symptomen erger worden.

Wanneer u deze symptomen begint op te merken, thuis of bij een dierbare, is het misschien tijd om naar een arts te gaan. Hetzelfde geldt voor nieuwe veranderingen, nieuwe symptomen of een verergering van eerdere symptomen. Er zijn behandelingen die de schade niet kunnen genezen of ongedaan kunnen maken. Ze kunnen echter de progressie van de ziekte vertragen. Nieuwe behandelingen zijn een andere reden om naar een dokter te gaan.

* Presse Santé streeft ernaar gezondheidskennis over te brengen in een taal die voor iedereen toegankelijk is. In ieder geval kan de verstrekte informatie het advies van een gezondheidsprofessional niet vervangen.