Caribe Magazine

Carib Magazine is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Verkrijg 8 tot 13 jaar levensverwachting door van dieet te veranderen

Kan een gezonde voeding je leven verlengen? Volgens recent onderzoek is dit waarschijnlijk het geval. We weten al jaren dat diëten die rijk zijn aan gezonde vetten (zoals olijfolie en noten), vitamines, mineralen en antioxidanten (uit voedingsmiddelen zoals groenten, fruit en aromatische kruiden) het leven op natuurlijke wijze verlengen. Dit is hetzelfde type dieet dat wordt aangetroffen bij mensen die in de ‘blauwe zones’ wonen, die waarschijnlijk meer dan 100 jaar zullen leven.

Hoeveel jaren kan gezond eten aan je leven toevoegen?

Een recente studie, gepubliceerd in PLOS Medicine en uitgevoerd door Noorse onderzoekers, keek naar het veranderen van voeding om het leven te verlengen. Uit de studie bleek dat een voedzaam dieet, vergelijkbaar met het “mediterrane dieet” of het Blue Zone-dieet, het leven met 8 tot 13 jaar kan verlengen, afhankelijk van de leeftijd.

De bevindingen zijn gebaseerd op een model dat de onderzoekers hebben gemaakt met behulp van gegevens van de Global Burden of Disease Study, waaraan duizenden deelnemers uit 204 landen deelnamen. Het studiemodel werd gebruikt om in te schatten wat er zou gebeuren met het lichaam en de leeftijd van een persoon als ze zouden overschakelen van een sterk verwerkt “standaard westers dieet” naar een gezond dieet gericht op hele voedingsmiddelen.

De soorten veranderingen in het voedingspatroon waarvan werd vastgesteld dat ze de grootste invloed hebben op de levensduur, waren onder meer het verminderen van de consumptie van rood vlees, ultrabewerkte voedingsmiddelen en suikerhoudende voedingsmiddelen, ten gunste van het eten van meer groenten, fruit, peulvruchten, volle granen, vis en noten.

READ  Lijst. Deze afdelingen, waar het besmettingspercentage hoger is dan 400, is de nieuwe alarmdrempel die door de autoriteiten is vastgesteld

Hier zijn enkele belangrijke bevindingen over diëten die het leven van mensen verlengen, volgens de onderzoeksresultaten:

Hoe eerder een persoon begint met een gezond dieet, hoe beter. Als een vrouw bijvoorbeeld rond de leeftijd van 20 een voedzaam “ideaal” dieet begint te eten, zal ze waarschijnlijk ongeveer 10 jaar aan haar leven toevoegen.

Mannen lijken meer baat te hebben bij het vermijden van junkfood en beter eten. Uit de studie bleek dat als een man op 20-jarige leeftijd optimaal begint te eten, hij ongeveer 13 jaar aan zijn levensduur kan toevoegen.

Als jongeren beter eten, maar niet optimaal, kunnen ze nog zes tot zeven jaar langer leven.

Hoewel het ideaal is om je hele leven een uitgebalanceerd, onbewerkt dieet te hebben, is het nooit te laat om te beginnen. Onderzoeksresultaten suggereren dat zelfs als oudere volwassenen pas op 60-jarige leeftijd een mediterraan dieet beginnen te eten, ze hun levensverwachting nog steeds kunnen verhogen van acht tot negen jaar.

Zelfs 80-plussers die minder vlees en meer plantaardige eiwitten en andere voedzame voedingsmiddelen gaan eten, kunnen baat hebben bij een verhoogde levensverwachting van meer dan drie jaar.

Middelen

Een gezond voedingspatroon kan niet alleen een lang leven bevorderen, maar het kan ook uw kwaliteit van leven verbeteren door het risico op chronische ziekten, zoals hartaandoeningen, obesitas, kanker, diabetes en dementie, te verminderen. Als u momenteel een standaard westers dieet volgt, is het mogelijk dat uw dieet niet optimaal is en u het zich kunt veroorloven om enkele wijzigingen aan te brengen.

Een concreet voorbeeld: slechts ongeveer 10% van de westerse volwassenen consumeert de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid verse groenten en fruit (twee tot drie porties elk).
Hoewel bonen/peulvruchten sterk worden aanbevolen vanwege hun voordelen voor de darmgezondheid, hart- en gewichtsbeheersing, consumeren niet veel mensen regelmatig bonen. Een ander probleem is dat 95% van de westerlingen er niet in slaagt om voldoende volle granen te eten in plaats van geraffineerde granen. Het wordt aanbevolen dat ten minste de helft van het graan 100% volkoren is, dat veel vezels en andere essentiële voedingsstoffen bevat.

READ  Op zoek naar nieuwe generatie vaccins

Vleesconsumptie in westerse landen is een ander probleem.

Landen met de hoogste levensstandaard hebben de neiging om het meeste vlees te consumeren, maar het eten van veel vlees (vooral rood vlees en bewerkt vlees) wordt in verband gebracht met gezondheidsproblemen zoals type 1 diabetes, waaronder colorectale kanker.

Tips voor een langlevend dieet

Wat moet ik eten om mijn leven te verlengen? Als je acht tot twaalf jaar aan je leven wilt toevoegen, volg dan een overwegend mediterraan geïnspireerd dieet. Hoe eerder u dit doet, hoe beter voor uw gezondheid, ook voor uw ouderdom.
Hier zijn enkele tips om te eten op een manier die het leven verlengt:

Gebruik olijfolie van hoge kwaliteit als de belangrijkste bakolie, naast het eten van vette vis, noten en zaden. Beperk geraffineerde plantaardige oliën, de meeste boter en margarine. Vermijd voedingsmiddelen die gehydrogeneerde en transvetten bevatten.

Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten, zoals verse groenten, bladgroenten, paprika’s, uien, knoflook, bessen, kruiden en specerijen.

Eet veel vezels, vooral in 100% groenten, fruit, volkoren granen, peulvruchten en noten.

Verminder uw inname van rood vlees en bewerkt vlees, vooral traditioneel rundvlees, hotdogs, salami, gezouten vlees en vleeswaren.

Voeg meer plantaardige eiwitten toe aan je maaltijden, zoals peulvruchten (erwten, kikkererwten, linzen), volkoren granen (quinoa, haver, boekweit) en noten en zaden (walnoten, amandelen, walnoten, zonnebloempitten, pompoen, pistachenoten).

Vermijd voedingsmiddelen met toegevoegde suikers, zoals snoep, ontbijtgranen, suikerhoudende zuivelproducten en frisdranken. Neem in plaats daarvan fruit, een beetje rauwe honing of donkere chocolade om je zoetekauw te stillen.

Eet zuivelproducten met mate, vooral als ze spijsverteringsproblemen voor je veroorzaken. Kies ongezoete yoghurt en kefir, evenals oude kazen in kleine porties, om de meeste voordelen te krijgen.

READ  Ivermectine is een effectief medicijn tegen Covid? Als een sfeer van déjà vu ...

bron

Het effect van voedselkeuzes op de levensverwachting inschatten: een modelstudie

Vind je onze inhoud leuk?

Ontvang onze nieuwste releases gratis en elke dag rechtstreeks in je inbox

[ADINSERTER AMP]