Caribe Magazine

Carib Magazine is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Vergeet 10.000 stappen, de wetenschap vertelt je hoeveel stappen je moet nemen om agile te worden

Vergeet 10.000 stappen, de wetenschap vertelt je hoeveel stappen je moet nemen om agile te worden

Hals ik dat deed Dagelijks 10.000 stappen Was het eigenlijk niet nodig om gezond te blijven? Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in European Journal of Preventieve Cardiologieje volgt het tijd. Volgens de onderzoekers zou rond de 4.000 stappen per dag lopen voldoende zijn.

Om tot deze conclusies te komen, analyseerden ze 17 gepubliceerde artikelen over wandelen en gezondheid. Al deze onderzoeken waren gericht op een cohort van meer dan 225.000 volwassenen uit verschillende landen, met een gemiddelde leeftijd van 64 jaar, van wie sommigen gezond waren en anderen met risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Ze werden gemiddeld zeven jaar gevolgd.

De resultaten verschillen per leeftijd

Na analyse van de gegevens uit deze onderzoeken stelden de onderzoekers vast dat het niet nodig is om een ​​groot aantal stappen te zetten om de gezondheid te verbeteren: het risico op overlijden neemt geleidelijk af naarmate de wandeltijd toeneemt.

Ze concludeerden ook dat het risico op overlijden door alle oorzaken aanzienlijk begint af te nemen wanneer deelnemers de drempel van 4.000 stappen per dag overschrijden. Deze drempel staat voor 2.500 stappen per dag voor mensen met hart- en vaatziekten. Lees ook10.000 stappen per dag lopen: wetenschappelijk feit of marketingslogan?

Aan de andere kant vonden ze geen punt waarop de extra activiteit niet langer gunstig zou zijn. Het zetten van 20.000 stappen per dag heeft dus geen negatieve effecten op de gezondheid.

De resultaten waren in wezen vergelijkbaar in de verschillende geografische gebieden, net als de gevallen voor mannen en vrouwen.

READ  Slechts 45% van de in aanmerking komende Fransen ontving hun derde dosis

Maar wat betreft leeftijd vonden de onderzoekers verschillen. Voor volwassenen ouder dan 60 jaar neemt het risico op overlijden af ​​met ongeveer 42% wanneer ze tussen de 6.000 en 10.000 stappen per dag lopen. Voor degenen onder de 60 daalt het met ongeveer 49% wanneer ze tussen de 7.000 en 13.000 stappen per dag lopen.

De sleutel is regelmatig wandelen

De onderzoekers kwalificeerden hun bevindingen echter. Want als deze studies patronen kunnen aan het licht brengen, kunnen ze niet definitief een oorzaak-en-gevolg-associatie bewijzen. Bovendien konden ze niet volledig rekening houden met de sociaaleconomische status en levensstijl van de deelnemers.

Lees ookMoet je echt 10.000 stappen per dag lopen?

Deze nieuwe studie ondersteunt echter de bevindingen van een aantal eerder gepubliceerde onderzoeken: elke dag meer lopen is gunstig, maar u kunt iets minder lopen om gezond te blijven.

dmp