Caribe Magazine

Carib Magazine is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Om de bloeddruk te verlagen, vindt u hier de hoeveelheid tomaten die u dagelijks moet eten

Om de bloeddruk te verlagen, vindt u hier de hoeveelheid tomaten die u dagelijks moet eten

Ze kunnen stress met een derde verminderen.

Vooral op zonnige dagen zijn wij er dol op. In Frankrijk is juni het piekseizoen voor tomaten, maar van mei tot september zijn ze op de tribune te vinden. Deze ‘vruchtgroenten’ (er is discussie over!) zitten boordevol vezels, vitamines en antioxidanten die onze cellen, huid en organen beschermen. Het zal ook heel interessant zijn voor ons hart, blijkt uit een onderzoek dat begin 2024 werd gepubliceerd en dat suggereert dat tomaten een merkbaar effect hebben op hoge bloeddruk.

In de beoordeling Europees tijdschrift voor preventieve cardiologieOnderzoekers uit Barcelona volgden 7.056 deelnemers, van wie 82% hoge bloeddruk had. Deelnemers werd gevraagd naar hun dagelijkse consumptie van tomaten (of voedsel gemaakt van verse tomaten) en werden verdeeld in vier groepen: degenen die elke dag geen of heel weinig aten, een ‘gemiddelde’ groep en een ‘gemiddelde’ groep. En de groep die er elke dag veel van consumeerde. Gedurende de gehele follow-upperiode werd hun bloeddruk gemeten. Aan het einde van de analyse concludeerden de onderzoekers het volgende:

► Mensen zonder hoge bloeddruk die de meeste tomaten of voedingsmiddelen met tomaten aten, hadden een 36% lager risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk.

► Mensen met hoge bloeddruk die de meeste tomaten of tomatenbevattende voedingsmiddelen aten, zagen hun diastolische bloeddruk met een derde dalen vergeleken met groepen die niets of heel weinig aten. De diastolische bloeddruk weerspiegelt de druk in de slagaders wanneer het hart in rust is.

Het hartbeschermende effect van tomaten wordt toegeschreven aan twee stoffen: lycopeen, dat helpt de elasticiteit van de bloedvatwanden te behouden, en kalium, dat helpt de effecten van natrium onder controle te houden en de vloeistofniveaus in het lichaam onder controle te houden. “Lycopeen – de meest voorkomende carotenoïde in tomaten – vermindert niet alleen het angiotensine-converterend enzym 2 (de basisstof van geneesmiddelen die worden gebruikt om hoge bloeddruk te behandelen), maar verbetert ook de productie van stikstofmonoxide in het endotheel. [cellules qui tapissent les vaisseaux sanguins] – Help de bloeddruk te verlagen en de bloedcirculatie te verbeteren“, legt Rosa Maria Lamuela Raventos, co-auteur van de studie, uit.

READ  Apenpokken: 'Het duurt niet lang om een ​​pandemie uit te roepen', waarschuwt een WHO-expert

Tomaten zijn een veelzijdig voedingsmiddel en kunnen rauw gegeten worden, in salades, op sandwiches of gekookt in sauzen. De bereidingswijze is in dit onderzoek niet onderzocht. Dr. Lamuela Raventos suggereerde echter dat het meer voordelen zou kunnen bieden als het wordt gekookt. “Ik ben van mening dat toekomstige klinische onderzoeken rekening moeten houden met de verwerking van tomaten en thuiskooktechnieken, omdat de biologische beschikbaarheid van carotenoïden en andere antioxidanten (zoals polyfenolen) toeneemt als tomaten worden gekookt.“.

Het effect van hoge bloeddruk treedt op bij het eten van 82 gram tomaten per dag, of iets minder dan een ronde tomaat, of het equivalent van 8 kerstomaatjes per dag. Mensen die 110 gram slikten hadden een beter effect op het verlagen van de bloeddruk. Onderzoekers zeggen dat andere voedingsmiddelen ook een effect kunnen hebben op hoge bloeddruk, waaronder bieten en artisjokken, die geweldige bronnen van kalium zijn, en rode paprika en watermeloen, die een zeer hoog lycopeengehalte hebben.